Anoniem solliciteren? Nee, laat juist zoveel mogelijk van jezelf zien!

Dit is een blog uit 2013, maar niet minder actueel!

Anoniem solliciteren. Het is een onderwerp dat regelmatig opduikt in de media. Ook nu ligt er weer een pleidooi van de VVD bij minister Asscher om de eerste matching anoniem te laten gebeuren om discriminatie te voorkomen. Hoe nobel ik het uitgangspunt ook vind, ik denk niet dat het een goede oplossing van het probleem is. Sterker: ik zou ervoor pleiten dat kandidaten zich nog veel meer laten zien!

Allereerst geloof ik niet dat anoniem solliciteren discriminatie op de arbeidsmarkt voorkomt. Hoe geheim je de eerste matching ook maakt, altijd komt er een moment dat de werkgever te zien krijgt wie de kandidaat precies is en of dat een allochtoon, vrouw of 50-plusser is. Mocht hij daar problemen mee hebben, dan is het een kleine moeite om alsnog onder die kandidaat uit te komen. ‘Geen klik in het gesprek,’ ‘bij nader inzien toch te weinig inhoud’ of wat voor een smoes dan ook.

Overtuigen met argumenten

Liever overtuig ik de werkgever met argumenten dat een kandidaat gewoon geschikt is voor een bepaalde functie. Ongeacht zijn afkomst of leeftijd. Als bureau kijken wij naar de persoonlijkheid en de werkervaring van de sollicitant en als wij denken dat die perfect past bij het bedrijf, dan stellen wij die voor. Zelfs als de werkgever aangeeft bijvoorbeeld liever een jongere kandidaat te wensen. Wij laten graag zien dat oudere kandidaten minstens zo geschikt kunnen zijn.

Open kaart spelen is belangrijk. Ook voor kandidaten. Verschuilen achter je afkomst, sekse of leeftijd heeft geen zin. Vroeg of laat komt men toch te weten wie je bent en dan werkt het alleen maar in je nadeel. Ik zou het zelfs om willen draaien: laat zoveel mogelijk van jezelf zien! Laat zien wie je bent als persoon, waar je talenten, kwaliteiten en interesses liggen. Niet alleen in je cv, maar ook daarbuiten. Juist daarbuiten.

‘Personal branding’ wordt dat ook wel genoemd. Dat je jezelf als een merk beschouwt dat zo goed mogelijk in de markt moet worden gezet. Klinkt misschien wat hoogdravend, maar dat is het niet. Denk gewoon eens aan de twitter-berichten die je plaatst, reacties die je achterlaat op een forum of blogs die je schrijft over jouw hobby of wereldreis. Alles draagt bij aan het beeld dat iemand van je krijgt. Want reken maar dat de HR-adviseur namen van kandidaten googelen. En hoe positiever dat beeld, hoe groter de kans op succes.

Personal branding neemt vooroordelen weg

Het is een mooie manier om mogelijke vooroordelen weg te poetsen. Een ingeslapen 50-plusser? Laat op je vakantieblog maar zien welke verre fietsreizen je allemaal maakt. Een allochtone secretaresse die vast niet goed Nederlands spreekt? Bewijs het tegendeel maar met leuke blogs, tweets of andere teksten. Op die manier kun je een positief en echt beeld van jezelf creëren – voordat iemand je ooit ontmoet heeft.

Bang dat ze je helemaal niet googelen omdat ze je bij voorbaat al terzijde schuiven? Wij zorgen er wel dat dat niet gebeurt. En hoe meer je van jezelf laat zien, hoe makkelijker het ook voor ons wordt om een goed beeld te vormen. Door het grote aanbod van secretaresses kunnen wij immers niet iedereen langs laten komen voor een gesprek. Goede personal branding vergroot dus ook je kansen om bij ons uitgenodigd te worden.