Grotere vraag naar secretaresses zorgt voor nieuwe uitdagingen

De crisis op de arbeidsmarkt voor secretaresses is voorbij. Dat durf ik eindelijk wel hardop te zeggen, nu wij als bureau al maanden achtereen de vraag naar secretaresses zien toenemen. Maar de gestegen vraag zorgt meteen ook weer voor nieuwe uitdagingen. Want, waar halen we al die talenten vandaan?

Eerst maar eens beginnen met die gestegen vraag naar secretaresses. Want, waar komt die vandaan? Ik zie hiervoor drie verklaringen:

  1. Meer vervangingsvraag – Door de opleving van de economie zien we dat secretaresses weer een stapje durven te zetten. Waar de meesten ten tijde van de crisisjaren bleven zitten waar ze zaten, zien we nu weer wat meer beweging. En waar secretaresses weer op zoek gaan naar een nieuwe uitdaging, moeten er ook nieuwe secretaresse worden gevonden. Meer mobiliteit dus, maar nog niet meteen direct meer banen. Die komen er door de volgende twee punten.
  2. Herstel bedrijven – Door de crisis moesten veel bedrijven noodgedwongen reorganiseren. Ondersteunende functies werden daarbij niet ontzien. Nu de markt weer aantrekt, is er ook weer meer vraag naar assistants.
  3. Kleine bedrijven worden groot – Wij zien dat ook steeds meer start-ups en andere kleine bedrijven op het punt komen dat ze een Personal Assistant of Office Manager zoeken. Zij merken na een bepaalde groei dat ze het echt niet meer allemaal zelf kunnen doen en dat ze zich beter op hun (creatieve) taken kunnen richten wanneer ze ondersteuning krijgen op de overige operationele zaken. Vaak zoeken ze dan ook iemand die het bedrijf goed begrijpt en op inhoud kan meepraten en meedenken.

Hiermee zijn we ook meteen aangekomen op de nieuwe uitdaging: waar halen we die talenten vandaan? Want die groeiende start-ups – maar ook steeds meer andere bedrijven – vragen veelal om hoogopgeleide assistants. Assistants die minimaal HBO hebben gedaan en soms zelfs WO.

Opleiding zegt niet alles, maar wel iets

Als bureau weten wij natuurlijk dat een opleiding niet alles zegt en dat een ervaren assistent zonder HBO opleiding vaak minimaal zo goed kan zijn. En dat kunnen we ook vaak prima uitleggen aan de klant. Echter het feit dat opdrachtgevers er expliciet om vragen, zegt wel wat over de verandering van het vakgebied. De rol van (Management of Personal) assistant wordt steeds inhoudelijker en komt steeds dichter op de business zelf te zitten.

En dat is een rol waar volgens mij veel HBO’ers en WO’ers zich goed in kunnen vinden. Mits ze enige affiniteit hebben met plannen en organiseren en het ook leuk vinden om in een servicegerichte functie te werken waarbij ze naast en voor iemand werken. Want dat blijven natuurlijk wel essentiële vaardigheden.

Young professionals als antwoord op War for Talent

Daar ligt wat mij betreft dan ook het antwoord op de vraag hoe we in deze nieuwe War for Talent voldoende kwalitatieve assistants kunnen vinden. Als het ons lukt om deze Young Professionals uit te leggen dat zo’n assisterende functie (management assistant, personal assistant, (directie-)secretaresse, Marketing Assistant of operational manager) veel meer aansluit bij hun opleidingsniveau dan ze zelf wellicht denken, dan is er ineens een enorm potentieel aan geschikte kandidaten beschikbaar. HBO’ers zijn er immers in overvloed en lang niet iedereen vindt een baan in zijn vakgebied.

Zo snijdt het mes aan twee kanten: de Young Professional een baan op niveau, de bedrijven een talentvolle assistant. Iedereen blij!

Pieter van der Houwen

Ben jij een young professional met organisatietalent?

Dan gaan we graag met je in gesprek. Wij bemiddelen (directie)secretaresses, management assistants, personal assistants en office managers bij gerenommeerde bedrijven in zowel de profit als de non-profit sector. Onder onze opdrachtgevers bevinden zich veel grote internationale organisaties in de Randstad, maar ook startups en kleine professionele bedrijven. Neem contact met ons op.