Het secretaressevak is de afgelopen twintig jaar veel professioneler geworden

Zeventien jaar nadat ze door VAN DER HOUWEN recruitment bij McKinsey & Company werd bemiddeld, hielpen zij Lisette Dhont opnieuw aan een mooie baan – ditmaal bij het NIIOS. In de tussentijd werkte ze als Executive Assistant voor onder meer ING, NN en Delta Lloyd en heeft ze het vak flink zien veranderen. Ze vertelt wat ze zo mooi aan het werk vindt en waarom het alleen maar interessanter is geworden.

Gefeliciteerd met je nieuwe baan. Wat ga je doen bij het NIIOS?

Het NIIOS (Netherlands Institute for Innovative Ocular Surgery) is een zelfstandige hoornvlieskliniek in Rotterdam en bestaat daarnaast ook uit een Academy, R&D en Eyebank. Ik zal daar de functie van Personal Assistant gaan vervullen. Een mooie rol in een mooi bedrijf.

Je zat hiervoor bij Delta Lloyd, waarom wilde je daar weg?

Ik heb een aantal jaren met veel plezier bij Delta Lloyd gewerkt, maar na de overname ben ik mij gaan oriënteren op de arbeidsmarkt en op zoek te gaan naar een andere functie in een andere sector. Ik wilde de ontwikkelingen en de toekomst niet afwachten. Ik ben een voortvarend persoon die graag het heft in eigen hand neemt.

Hoe heb je die zoektocht aangepakt?

Ik heb direct mijn netwerk aangesproken, dat ik in al die jaren had opgebouwd. Pieter van der Houwen was één van hen. Op dit soort momenten merk je dat een netwerk heel belangrijk is en dat je consequent moet zijn in het onderhouden van de contacten.

Ik besefte alleen dat ik niet een gemakkelijke kandidaat zou zijn, op mijn leeftijd van 62!

Was dat ook zo?

Pieter gaf ook eerlijk toe dat leeftijd wel ‘een dingetje’ kon zijn, maar zou het toch met het team bespreken. Binnen twee weken belde hij terug: ik denk dat ik de perfecte baan gevonden heb!

Dat was snel.

Ja, ik was zelf ook zeer verrast. Het is ook leuk om te ervaren dat Pieter mij na al die jaren opnieuw heeft kunnen helpen. Het is van een toegevoegde waarde wanneer je snel kunt schakelen met een bureau als VAN DER HOUWEN recruitment bij een sollicitatie. Zij kunnen zeer gericht de kandidaten voorstellen bij de klant en ik ben ervan overtuigd dat zij soms een deur ergens kunnen openen. De juiste informatie aan zowel de klant als de kandidaten geven, maakt dat van beide kanten de verwachtingen ‘gemanaged’ kunnen worden.

Het was dus goed om altijd contact te houden.

Dat doet VAN DER HOUWEN recruitment bijzonder goed: ze blijven in contact met de kandidaten, ook als deze inmiddels heel ergens anders werken. Voor kandidaten is het prettig om te weten dat een bureau nog steeds oprecht in je geïnteresseerd is. Anderzijds is het voor VAN DER HOUWEN natuurlijk goed om te weten hoe hun kandidaten zich ontwikkelen. Het werkt twee kanten op.

Je hebt klassieke Arabische talen gestudeerd, hoe ben je in de ondersteunende rol terechtgekomen?

Eind jaren negentig ben ik min of meer bij toeval als assistant begonnen bij Avery Dennison in Leiden. Na twee jaar kwam ik via Monsterboard in contact met Pieter die me uitnodigde voor een gesprek. Hoewel ik niet van plan was om ver van huis te gaan werken, wist Pieter mij toch te interesseren voor een functie bij McKinsey & Partners. Ik weet nog dat ik dacht: hoe ga ik dat redden om elke dag op en neer naar Amsterdam te reizen als ik thuis drie kinderen heb. Uiteindelijk zijn het hele goede en leerzame jaren geweest. Sindsdien ben ik altijd in deze wereld blijven werken.

Wat vind je leuk aan het werk?

Hoewel ik na mijn studie het liefst de archeologie in had gewild, merkte ik al snel dat ik het ook een uitdaging vond om in een functie te zitten, waarin je de spil bent van de organisatie. Ad-hoc zaken regelen, planningen maken, deadlines in de gaten houden en snel kunnen schakelen op verschillende niveaus vereist vakwerk. Ik houd ervan om dat tot in de puntjes goed te regelen. Anderen zijn hiervan afhankelijk en vertrouwen erop dat het goed geregeld wordt. Ook vind ik het internationale aspect van het werk leuk. Plus dat het fijn is om in een 1 op 1 rol samen te werken met iemand waar je een goede klik mee hebt.

Je had dus geen gerichte opleiding gedaan, maar je maakte wel snel carrière?

Als je een ondersteunende functie uitoefent, moet je ernaar streven om van toegevoegde waarde te zijn voor degene met wie je werkt. Flexibiliteit, een goede drive, een can-do-mentaliteit, maar ook humor en relativeringsvermogen zijn belangrijk. Als je binnen een internationaal bedrijf gaat werken, is het sowieso belangrijk om enkele talen goed te beheersen. En om alles tot in de puntjes te regelen, moet je weten wat belangrijk is binnen de organisatie en wat niet. Je moet dus ook goed op de hoogte zijn van wat er speelt in een bedrijf. Lees jezelf goed in.

Je bent inmiddels al twintig jaar werkzaam in dit vakgebied. In hoeverre heb je het zien veranderen?

Als assistant ben je nu veel meer de rechterhand van. Dat betekent dat je moet kunnen inschatten waar de prioriteiten liggen en begrijpen wat de volgende stap is. Daarbij is het belangrijker geworden dat je je kennis blijft verbeteren. Toen ik ooit voor een Raad van Commissarissen werkte, heb ik een opleiding Compliance bij Nyenrode gedaan. Zodat ik wist wat commissarissen wel en niet mogen en wat hun verplichtingen zijn.

Het vakgebied is in dat opzicht professioneler geworden?

Absoluut. En ik denk dat naast professionaliteit ook de integriteit steeds belangrijker is geworden. Dat je je als assistant bewust bent van jouw positie binnen de organisatie. Laat je goed informeren over de regels en verplichtingen binnen de organisatie. Veel bedrijven bieden daarom verschillende cursussen op dat gebied aan.

Integriteit en professionaliteit zie je dus als grote veranderingen in het vak. Ik dacht dat je technologie zou noemen: de komst van e-mail, internet, smartphones.

Dat is natuurlijk ook een groot verschil met vroeger. Ik kan me gewoon niet meer voorstellen dat alles per post gaat.

Hebben deze technologieën het werk makkelijker of juist moeilijker gemaakt?

Makkelijker vind ik. Alles gaat nu veel sneller. Je kunt eigenlijk wel 24 uur per dag de mail volgen en beantwoorden. Dat heeft ook zijn keerzijde en ik weet dat er bedrijven zijn die stellen dat werknemers na zes uur hun mail niet meer hoeven te beantwoorden. Maar als je er goed mee omgaat, biedt het wel voordelen. Ik bekijk ook niet altijd mijn mail, maar wel in urgente gevallen. Dan houd ik het ook ‘s avonds in de gaten, en eventueel ’s morgens vroeg. Het voordeel is dat je dan al voorbereid op kantoor komt.

Vind je dat het aanzien van het vak in de afgelopen twintig jaar ook is veranderd?

Binnen de bedrijven zeer zeker. Je merkt dat niet zozeer het aanzien als wel het belang van de positie is toegenomen. Een directie heeft een rechterhand nodig op wie zij kan terugvallen en vertrouwen. Men ziet daar ook de toegevoegde waarde van in. Maar buiten de organisatie waardeert men soms de functie nog steeds niet helemaal. Mensen zien je dan nog vaak als gewoon de secretaresse. Ze hebben geen idee welke verantwoordelijkheden je allemaal dagelijks moet managen en hoeveel ballen je soms in de lucht moet houden.



3 reacties

  • Conny

    Wat een leuk en goed artikel Lisette! Vandaag toevallig leuke gesprekken gehad bij Van der Houwen recruitment.

  • Ies

    Wat een erg leuk en goed verhaal Lisette. Ook leuk om te lezen wat je zo allemaal hebt gedaan sinds de tijd dat we elkaar uit het oog verloren. Gefeliciteerd met je nieuwe baan! ies

  • […] en selectiebureau van topsecretaresses maakte ik een serie interviews met management assistentes (voorbeeldje + voorbeeldje) die ze aan een leuke baan hadden geholpen. De gesprekken gaan doorgaans over hun […]

Comments are closed.