Interview met Dieuwke Liberg, Consultant bij Van der Houwen recruitment

Hoe bevalt het tot nu toe?
‘Heel goed. Ik heb het erg naar mijn zin en leer elke dag veel bij.’

Dieuwke Liberg, Consultant bij Van der Houwen recruitment

Wat heb je hiervoor gedaan?
‘Ik heb eerst jarenlang in de hotellerie en het toerisme gewerkt, maar na een tijd was ik al die wisseldiensten wel zat. Toen ben ik als sales assistant aan de slag gegaan bij een bedrijf dat website-analyses deed en later doorgegroeid naar de functie van HR assistant. Na zeven jaar werd het overgenomen door een Amerikaans bedrijf en kwam er een reorganisatie. Helaas hoorde ik daar ook bij. Toen ben ik om me heen gaan kijken en kwam ik door middel van een vacature op een externe website in contact met Van der Houwen recruitment. Na meerdere sollicitaties kwam er een interimklus als vervanging van een directiesecretaresse. Deze klus kwam gedurende de laatste maanden van mijn zwangerschap. Dit paste precies qua periode voor de opdrachtgever en de start van mijn zwangerschapsverlof. Gedurende mijn verlof heeft Bianca mij benaderd of ik zelf bij Van der Houwen recruitment wilde werken. Pieter wilde, met oog op de toekomst, uitbreiden.’

Een verrassende move
‘Zeker, ook omdat ik uit een groot internationaal bedrijf kwam en dan nu ineens naar een kleinschalig team ging. Bij Van der Houwen recruitment draait het erg om de klik, niet alleen bij de kandidaten, maar ook binnen het team. Ik heb daarom eerst een aantal gesprekken met iedereen gehad om te kijken of die klik er wel was.’

Nu zit je dus ineens aan de andere kant. Hoe is dat?
Heel leuk. Ik vind het mooi om nu iets te kunnen betekenen voor andere kandidaten. Om iemand te helpen een nieuwe stap te maken, om die match te kunnen maken en om dan die reacties te krijgen dat iemand uiteindelijk ook helemaal gelukkig is. Dat is iets waar ik zelf veel energie van krijg.

Het helpt om kandidaten te vertellen dat je zelf ook ooit kandidaat bent geweest. Dat schept een band. Ik hoor vaak van kandidaten dat ze Van der Houwen recruitment een fijn bureau vinden omdat ze de aanpak zo persoonlijk vinden. En als ze dan horen dat ik ook ooit kandidaat was, dan hoor ik wel eens: ‘zie je nou wel, dat is zo persoonlijk!’

Wat heb je meegenomen uit je vorige banen?
‘Uiteraard de HR-achtergrond. Als medewerker binnen HR had ik vaak twee petten op: aan de ene kant de medewerker en aan de andere kant het belang van het bedrijf. Dat is nu ook weer zo. Je moet als consultant zowel rekening houden met de wensen van de opdrachtgever als met die van de kandidaat en daar een goede match tussen zien te maken. Het geeft wel een kick als zoiets lukt. Wat ik verder uit mijn ervaring als kandidaat heb meegenomen, is dat ik het heel belangrijk vind om terugkoppeling te krijgen als je ergens solliciteert. Ik heb als sollicitant gemerkt dat lang niet alle bedrijven dat doen. Ik wil dat wel doen bij onze kandidaten. Ook als het antwoord negatief is, vind ik het belangrijk dat je iets laat weten.’

Hoe is het om de gesprekken te voeren met kandidaten?
‘Dat vind ik heel leuk om te doen. Soms heb ik echt iemand tegenover me die zoveel enthousiasme uitstraalt dat ik dat helemaal overneem. Deze baan geeft me gewoon heel veel energie.’

Waar let je vooral op bij kandidaten?
‘Voorheen heb ik zelf ondersteunende functies bekleed dus ik denk dat ik een goede inschatting kan maken waar de nadruk op ligt. Ik let er vooral op of ze sociaal en communicatief vaardig zijn. Mensen die goed onder woorden kunnen brengen wat ze willen en waar ze naartoe willen gaan. Ik word altijd heel blij van kandidaten die dat goed kunnen vertellen.’

Kun je nog iets anders noemen dat iemand tot een goede management assistente maakt?
‘Inlevingsvermogen is belangrijk. Ik denk dat het een hele sociale rol is die je moet vervullen. Dat je goed kunt schakelen op verschillende niveaus.’

Wat is verder jouw affiniteit met het vakgebied? Je zou bijvoorbeeld ook consultant kunnen zijn om ICT’ers te plaatsen. Waarom juist secretaresses?
‘Ik mag natuurlijk niet generaliseren, maar ik vind over het algemeen de mensen in dit vakgebied heel menselijk. Dat maakt het leuk. Van ICT heb ik geen verstand, dus dan vind ik het ook moeilijker om inhoudelijk over het onderwerp te praten. Terwijl ik wel kan beoordelen of iemand communicatief is en hoe diegene reageert op bepaalde situaties. Je kunt natuurlijk wel iemand aannemen op basis van het cv en dan controleren of diegene inderdaad voldoet, maar dit vakgebied is breder. Het gaat hierbij meer om de persoonlijkheid, de mens erachter. Kijken of die klik er inderdaad is.’



Geef een reactie