Van projectleider KPN naar Office Manager bij een vermogensbeheerder

Elseline Journée (28) studeerde Facility Management aan de Hogeschool Zuyd in Heerlen en werkte daarna drie jaar als projectleider zakelijke markt bij KPN. In 2015 besloot ze dat ze iets anders en koos ervoor om een andere richting in te slaan. Ze wilde als PA/Office Manager gaan werken. Via VAN DER HOUWEN recruitment heeft ze bij vermogensbeheerder Antaurus een baan gevonden die helemaal bij haar past.

Elseline Journée

Waarom wilde je graag PA/Office Manager worden?

‘Ik zat bij KPN niet meer lekker op mijn plek. De ICT-afdeling waar ik voor werkte, was niet helemaal mijn wereld. Een vriendin van mij kwam toen met het idee om misschien te switchen naar een rol als PA/Office Manager. Dat leek haar echt iets voor mij.’

‘Ik had er zelf nog nooit bij stilgestaan, maar ben toen wat mensen gaan bellen die dat werk deden. Door hun antwoorden raakte ik erg enthousiast en kwam ik erachter dat het inderdaad iets voor mij zou kunnen zijn.’

Wat sprak je erin aan?

‘Dat je zelfstandig bezig kunt zijn, maar toch ook de routine hebt van de dagelijkse zaken die je moet afhandelen. Je hebt een aantal vaste taken die moeten gebeuren en daarbinnen alle vrijheid om het uit te voeren op de manier waarvan jij denkt dat het beste is.’

Hoe ging je op zoek?

‘Ik ben gewoon gaan googelen en kwam toen terecht bij VAN DER HOUWEN recruitment. Hun aanpak en de bedrijven op hun site spraken mij erg aan, dus heb ik een afspraak met hen gemaakt. Dat was een heel leuk gesprek van wel twee uur, waarin ik duidelijk kon aangeven waar mijn wensen lagen. Zij kwamen toen met de baan bij Antaurus.’

Een heel andere branche dan wat je gewend was.

‘Ja, maar dat maakte mij niet uit. Ik was vooral op zoek naar een wat kleiner bedrijf waarbij veel geregeld moest worden en waar ik veel vrijheid had om dat te doen. Ik denk dat VAN DER HOUWEN recruitment om die reden met Antaurus kwam, want het paste precies bij wat ik wilde.’

Je werkt er nu vijf maanden. Voldoet het inderdaad aan je verwachting?

‘Helemaal. Het was in het begin even wennen om van zo’n grote organisatie als KPN ineens naar een bedrijf van twaalf medewerkers te gaan, maar dat is uiteindelijk wel wat ik wilde. Bij een groot bedrijf ben je toch vaak een nummertje. Als je daar een idee hebt, moet het eerst langs verschillende lagen en mag je hopen dat er nog iets van het oorspronkelijke plan overblijft. Hier schakelt alles veel sneller en kun je het veel meer doen zoals jij het wilt.’

Je hebt een hbo-opleiding gedaan in een andere richting dan Office Management. Zijn er zaken die toch van pas komen in je huidige baan?

‘Vooral de communicatie. Tijdens mijn studie heb ik veel trainingen gehad om zowel intern als extern te communiceren. Daar heb ik nu ontzettend veel aan.’

Kun je een voorbeeld geven in je huidige situatie?

‘Antaurus organiseert veel kennislunches met potentiële klanten, omdat Antaurus een vermogensbeheerder is die een persoonlijke benadering belangrijk vindt. Die lunches organiseer ik van A tot Z, waarbij ik zowel de locatie moet regelen als de klanten uitnodigen. Die komen natuurlijk alleen als ze de waarde ervan inzien. Dus dat vergt een goede manier van communiceren en overtuigen. Dat vind ik erg leuk. Mijn studie Facility Management was ook al erg gericht op de consument en hoe je daarmee omgaat. Wat dat betreft sluit deze rol meer bij mijn studie aan dan je op het eerste gezicht zou denken.’

Heb je ook bepaalde ervaring uit je baan bij KPN meegenomen?

‘Absoluut. Ondanks dat het een totaal andere branche is, neem je toch veel dingen mee. Ik was daar Projectleider zakelijke markt, dus ook daar hebben de contactmomenten met de klanten mij veel geleerd, wat nu van pas komt. Ook de kunst om meerdere projecten tegelijk te doen en om snel te leren schakelen heb ik daar geleerd. Dat moet in mijn huidige baan ook allemaal en gaat me daardoor goed af.’

Is dat ook iets wat je leuk vindt? Die hectiek, die dynamiek?

‘Ja, het geeft zo’n kick als alles dan goed gaat. Het organiseren van zo’n kennislunch is hard werken, maar als je dan merkt dat de aanwezigen tevreden zijn en dat er klanten uit zijn voortgekomen, dan geeft dat zo’n voldoening.’

Is dat iets wat je van nature moet hebben of kan iedereen dat leren?

‘Dat vind ik lastig om te beoordelen. Aan de ene kant denk ik dat iedereen dat wel kan leren, maar aan de andere kant moet je ook niet al te chaotisch van jezelf zijn. Dan wordt het wel erg moeilijk. Je moet in elk geval wel van nature kunnen plannen en dat leuk vinden om te doen.’

Is het een voordeel dat je een HBO studie hebt gedaan voor deze rol als PA/OM?

‘Je hoeft niet per se hoogopgeleid te zijn, maar het is wel heel handig. Zeker als het gaat om het inhoudelijk sparren met je Manager of het praten met de klanten. Dan scheelt het dat je een bepaald kennisniveau hebt, zelfs al had ik vooraf niks met financiën. Maar zonder hbo- of wo-opleiding kun je dat niveau ook bereiken met je (werk)ervaring natuurlijk. Maar dan duurt het wellicht wat langer.’

Hoe was het om over te stappen naar de financiële wereld. Schrok dat niet af?

‘Eerst dacht ik wel: wat moet ik daar nu doen? Ik beleg zelf niet eens en heb nog nooit het FD gelezen. Maar toen dacht ik ook dat het niet zoveel uitmaakt wat de organisatie doet, als je de lopende zaken maar goed kunt regelen. Ik vind het veel belangrijker dat het geen strikte kantoorbaan is en dat ik ook veel naar buiten moet om dingen te regelen. Daarom was dit juist zo’n schot in de roos. En inmiddels vind ik de financiële kant ook interessant.’

‘Maar het allerbelangrijkste is de klik met mijn Directeur. Vooraf had ik bedacht dat als die niet goed zou zijn, dat ik het dan niet zou doen. Want dan werkt het niet. Maar al tijdens het eerste gesprek voelde het erg goed. Met het gevolg dat ik hier nu goed op mijn plek zit. Ik had dat een jaar geleden niet kunnen bedenken!’



Geef een reactie